Mai pen rai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Kooijman - WaarBenJij.nu Mai pen rai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Kooijman - WaarBenJij.nu

Mai pen rai

Door: Juul Kooijman

Blijf op de hoogte en volg Juul

04 April 2013 | Thailand, Bangkok

Hallo Allemaal!

Ik zie nu dat ik dus inderdaad al meer dan een maand niks meer van me heb laten horen! Dus hier komt ie dan weer eindelijk! Ik zit nu in de achtste week, de eerste twee maanden zijn bijna voorbij. Zo ook mijn stage in Flavors het internationale buffet restaurant. Morgen is daar mijn laatste dag! Waar ik aan de ene kant heel blij mee ben, want ja een buffet restaurant blijft een buffet restaurant. Ik wil graag leren over echte service. En dat ga ik zeker doen in Fei ya, het Chinese restaurant, ook award winner of Best Restaurant in Bangkok 2011 en 2012! Maar aan de andere kant ga ik ook wel mijn collega's missen, waar ik nu wel echt vrienden gemaakt heb.

Ik heb de afgelopen drie weken bij het egg-station gestaan, waar ik bestellingen van gasten moest opnemen, en vervolgens onthouden welk ei bij welk gezicht hoorde en de eieren serveren. Soms was dat best een uitdaging als er 300 gasten in een uur komen! Maar bij het egg-station zijn Aun en May wel echt mijn maatjes geworden. (Dit zijn trouwens nicknames omdat hun echt namen te ingewikkeld zijn. Iedereen in Thailand heeft ook een nickname, gegeven door een monnik) Ik heb gister helemaal stuk gelegen om de betekenis van hun namen. May betekent doos en Aun betekent dikke jongen (wat hij dus absoluut niet is). Oh daar ging hun eigenwaarde, ik ze uitlachen om hun naam, ojee dacht ik: 'dit is dus het voorbeeld van hoe het niet moet, ze juist gezichtsverlies laten lijden!' Gelukkig kennen ze me en weten ze dat ik een farang (buitenlander) ben!

Mijn supervisor van school is begin deze week geweest. Het was een interessant gesprek en we hebben vooral gepraat over hoe mijn stage er verder uit gaat zien! Maar dat komt helemaal goed! Ik krijg waarschijnlijk steeds meer verantwoordelijkheden en mag ook vanaf volgende week de dagelijkse management meeting bijwonen. Supervet! We hebben ook geluncht in Flavors, en dat was ook zeker niet verkeerd! Eindelijk mocht ik eens zelf de gast spelen en alle heerlijkheden proeven! Ze had mij gevraagd of ik een borrel wilde organiseren met trainees en alumnis, maar ja de alumnis waren allemaal te druk met het openen van nieuwe hotels enzo.. dus werd het een diner met trainees. Dus ik heb helemaal mijn best gedaan om het mooiste plekje van Bangkok te vinden! Diner Cruise op de Chao Praya River! Super vet! Keek er al een week naar uit! Zelfs op mijn vrije dagen! Maar mijn supervisor was nogal druk en moest nog met iedereen praten (ook nog langs het W hotel?) dus we hebben de boot gemist, terwijl ik haar wel 10x verteld had dat we om 18:30 moesten inchecken en dat de boot om 19:00 zou vertrekken. 'oh we hebben nog tijd zat'. Niet dus. Zucht. Dan maar bij het Mandarin Oriental aan de rivier gegeten, ook absoluut niet verkeerd! En gratis! (school betaalde) :D. Maar toch voelde ik me wel een beetje vervelend dat ik zo mijn best gedaan heb en dat we dan door stommiteiten de boot hebben gemist. We waren ook pas 12:00 snachts thuis, en ik moest weer om 5:00 uur op, dus ik was niet al te vrolijk. S ochtends vroeg ook niet XD. Maar ik heb de dag erna maar een heerlijke voetmassage genomen om weer even te ontspannen en alle stress af te schudden. Nou dat is gelukt! Ik viel bijna in slaap tijdens de massage!

We hebben de afgelopen maand ook veel leuke dingen gedaan tijdens onze vrije dagen die we samen hadden. Zo ben ik met Lieke een weekendje naar Pattaya geweest en een weekendje naar Hua Hin geweest om andere trainees op te zoeken en vooral lekker ontspannen aan het strand. Want na twee maanden Thailand mag je toch wel een beetje een kleurtje hebben! Ik heb op een olifant gereden, ben op de foto met een tijger geweest, heb een krokodillen worstel show gezien, en heb wilde 'vriendelijke' (humhum) apen gevoerd. (Die dus gewoon omhoog klimmen aan je kleren en dan vervolgens op je schouder om eten komen bedelen, en als je dat niet geeft of niet hebt dan proberen ze maar of je schouders ook lekker smaken) Maar ja ik kan tenminste zeggen dat ik gebeten ben door een aap, dat kunnen niet heel veel mensen. Ook hebben wij heel erg leuk bezoek gehad in onze hotelkamer in Hua hin. Ik denk dat deze spin wel zeker 5 cm groot was! (zonder zijn poten!) Wij hebben een boottocht gedaan, en je komt natuurlijk alleen maar Nederlanders tegen op die boot, en gevist op open zee! De vissen beten keer op keer, en iedereen die haalde ook achter elkaar vissen aan boord, maar Juul.... Tjaa.. laten we er maar niks over zeggen.

De zomer is hier inmiddels begonnen, dus het is erg warm. Elke dag rond de 37/38 graden en 's avonds 'koelt' het af naar 32 graden. Over een week is ook het Songhkran festival, het Thaise nieuwjaar. Dan vieren we dus drie dagen lang dat het jaar 2556 is afgelopen en het jaar 2557 is begonnen. Erg raar om ruim 500 jaar voor te lopen. Maar goed dat worden drie dagen lang watergevechten door de hele stad heen, dus moet nog maar even afsluitbare plastic zakjes en een waterpistool kopen! Het weekend daarna moeten we naar Pattaya want daar wordt gewoon een week later Songhkran gevierd, zodat de Thai lekker lang vrij hebben en lekker lang kunnen vieren. Ik vind het niet erg! :)
Begin mei hebben we al een paar dagen Kuala Lumpur geboekt! Dan gaan we Mirjam en Lysanne en Harry opzoeken! Tja het moest wel, we moeten het land uit van ons visum. He wat vervelend nou!
En natuurlijk staat er op 30 April ook een heel leuk Oranje feest op ons te wachten! Speciaal georganiseerd door de Nederlandse Ambassade voor alle Nederlanders die op dat moment in Thailand zitten! :D

Tja wat heb ik allemaal nog meer gedaan... Even spieken in mijn travel diary, die nu al behoorlijk dik begint te worden! XD
Oja! Ergen een week in Maart XD was de top van Marriott International Asia Pacific een week lang in ons hotel. Super vet! Allemaal superbelangrijke mensen enzo! Ik was gevraagd om zondag (de dag dat ze arriveerden) te assisteren in de R Bar, omdat ze daar een feest hadden. Okee, leuk dacht ik, prima. Toen begonnen ze over dat ze het later nog over mijn jurk zouden hebben en dat ze mijn make-up zouden doen. Toen dacht ik ojee. XD Uiteindelijk viel het allemaal mee, ik mocht mijn eigen kleren aan houden, werd wel wat bewerkt hier en daar (broekspijpen omgerold, blouse in mijn broek, een extra knoopje los). En zij deden mijn make-up. Nou ik was bijna een disco barbie pop uit de jaren '60! Met een staart boven op mijn kop. Een zilveren lint op mijn hoofd, heel veel make-up en knalroze lipstick. Wel echt supervet! En zo moest ik modelleren in een volkswagenbusje wat ze buiten hadden neergezet (veel te warm!) en biertjes schenken! Het was echt superleuk! Ik zou dat wel vaker willen doen. Ook heel gezellige gesprekken gehad met allerlei General Managers enzo.. XD En er zijn denk ik wel 300 foto's van me genomen! De volgende ochtend bij het ontbijt was het van: 'huh? was jij dat niet gisteravond in de bus?', 'nee dat was haar tweelingzus', 'jij bent ook overal' XD heel erg grappig dus. Op donderdag de laatste dag, werd ik ineens door mijn manager geroepen en moest ik snel meekomen. Hij nam me mee naar de achterkant van de ballroom, waar ineens de helft van het personeel van het hotel stond, wtf?! En toen kwam daar gelukkig mijn lieftallig supervisor Khun Por, die me kon uitleggen wat de bedoeling was en mij een soort catwalk-achtig loopje leerde om vervolgens de 'wai' te doen. En zo liepen we dus met zijn allen achter elkaar aan in een treintje het podium op, om daar de wai te doen naar de mensen van Marriott International en vervolgens weer door te lopen. En zij stonden dan allemaal heel hard te applaudisseren. Ik kreeg ook van een paar mensen die ik inmiddels al herkende, en precies wist wat voor ei zij lekker vinden bij het ontbijt, een persoonlijk knikje. Het was echt heel bijzonder om mee te maken dit. Dit is dan een traditie bij Marriott dat als ze ergens op bezoek zijn geweest ze op deze manier het personeel van het hotel willen bedanken. Echt ontzettend leuk!

Tja je maakt toch wat mee als je in zo'n vreemd land zit! Ik ben ook met mijn collega's mee geweest naar een wedding party en in het hotel werd ook de bruiloft gehouden van de dochter van de eigenaar. Die dag stond het hotel ook helemaal op zijn kop! Maar ik heb wel een paar leuke foto's kunnen maken! Er zijn al twee maanden voorbij! Nog maar drie maanden en dan zit mijn stage er al weer op. Ik moet er niet aan denken! Ik wil hier voorlopig nog wel blijven! Ik heb het veel te goed naar mijn zin! (Ook al zitten er natuurlijk ook momenten tussen dat ik zo ongelooflijk moe ben en overal last van heb, van mijn rug/nek/benen/knieen/voeten etc. XD en dat ik denk wat doe ik hier? 10 uur per dag werken en soms zelfs 11 uur?! Maar dan denk ik gauw weer Juul wat zeur je je zit in focking Thailand! Want dat is het mooie hier! Er zijn totaal geen zorgen: Mai pen rai. (Ik leer nog veel meer thai dan ik jullie vertel, maar het meeste ben ik eigenlijk na 10 minuten weer vergeten XD). De enige zorgen die ik hier heb is of de wc wel doortrekt en wat voor eten ze nu weer in de kantine serveren of dat de housekeeping wel komt vandaag. Oftewel: Ik begin misschien een beetje te veel aan de luxe te wennen en heb totaal niks waar ik me over druk kan maken! Wat een heerlijk leven! Mai pen rai!

P.S. Dat betekent niet dat ik niet meer aan jullie denk hoor! XD Heel veel liefs uit Bangkok!

(hier slechts enkele foto's de meeste foto's op facebook!)


  • 04 April 2013 - 16:17

    Angelo:

    Wat een geweldig verslag Juul! haha
    Ik ging weer helemaal stuk om al die Juul-humor en anekdotes. Lol Ik ben zo jaloers! Enjoy precious <3

  • 04 April 2013 - 16:37

    Susan Groeneveld:

    Hey Juul,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen en wat heb je al veel gedaan en gezien! Dit wordt een onvergetelijke ervaring. En die foto met de Volkswagenbus.................. je begrijpt dat Carmen en Manon super jaloers zullen zijn!! Heb je nog een foto gemaakt van de bus zonder mensen??? Anders zullen ze je dat zeer kwalijk nemen, haha!
    Geniet nog lekker en wat leuk dat jullie naar Lysanne en Harry gaan. Super gezellig.
    lieve groet,
    Susan en Jan Willem

  • 04 April 2013 - 16:44

    Carmen :

    Juul echt super leuk om weer eens iets over je te lezen!! Je maakt inderdaad genoeg
    mee en ik snap heel goed dat je niet meer weg wilt!! ;-)
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!!
    xoxo

  • 05 April 2013 - 02:23

    Manon:

    allerliefste julio,

    wat super leuk om alles te lezen en wat heb je al ontzettend veel gedaan zeg! En heel leuk dat er nog zoveel op de planning staat! gewoon 110 procent eruit halen wat erin zit. voor je het weet zijn we weer terug!
    Zoals Susan en Jan Willem al zeggen niet thuiskomen zonder een foto van een volkswagen busje hahah!

    een hele dikke knuffel van mij!
    lovee xxxx

  • 06 April 2013 - 11:16

    Lion:

    Hey Juul,
    wat klinkt het mooi al je verhalen!! Het plezier dat je hebt is zelfs voelbaar als ik het lees!! Werk ze en vooral geniet ze!
    Liefs, Lion

  • 13 April 2013 - 09:56

    Dory:

    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgaande reacties! Helemaal jaloers. Al kan ik me goed voorstellen dat je het met dat buffetrestaurant wel gehad hebt.
    Spannend, het vervolgprogramma, zowel het 'toeristische' als het 'inhoudelijke'.
    Veel groeten,
    Dory (en Ton, die steeds wordt bijgepraat)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Student aan de Hotel Management School Maastricht. Praktijk stage gelopen in het Renaissance Bangkok Ratchaprasong Hotel, Bangkok, Thailand. Erasmus Exchange at Leeds Metropolitan University, Leeds, UK.

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 12830

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 20 Juli 2015

Management Internship in Dubai!

21 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Exchange - Leeds Metropolitan University

07 Februari 2013 - 15 Augustus 2013

Stage Bangkok

Landen bezocht: