De laatste loodjes - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Kooijman - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Kooijman - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Juul Kooijman

Blijf op de hoogte en volg Juul

25 Juni 2013 | Thailand, Bangkok

Lieve iedereen,

Ik leef nog! Wat een geruststelling nadat ik jullie weer twee maanden heb laten wachten op het volgende verslag!
Ik heb het erg druk gehad de laatste tijd, geen tijd om te schrijven omdat ik allerlei andere dingen moest doen. Nu werk ik bij events dus heb ik tijd om te schrijven! XD

Ik zal bij het begin beginnen, waar ik de vorige keer was gebleven dus. Het weekend van 12 April hebben we het songkran festival gevierd. Het thaise Nieuwjaar. Ze vieren dat echter niet met oliebollen en vuurwerk maar met waterpistolen en menthol poeder. Vandaar dus de smerige foto’s op facebook (niet in een bakkerij dus! XD) Vier dagen lang achter elkaar, duizenden mensen op straat en iedereen die elkaar beschiet met waterpistolen ( of gewoon een emmer ijswater over je heen gooit) en smeert elkaar onder met mentholpoeder. Maar hoe blij en dankbaar ze allemaal zijn als je die modder in hun gezicht smeert! Het is een soort zegening hier. Heel bizar. Dat ging dus vier dagen zo door, overal waar we kwamen. Of we nou naar khao san gingen, naar silom of naar RCA, overal was het een gekte! De week na het songkran heb ik de hele week op bed gelegen, een lekkere koorts te pakken (tja gek he?!)
Dat weekend echter had ik mijn vlucht naar Phuket al geboekt! En ja ik laat me echt niet door wat dan ook tegen houden om op vakantie te gaan. Dus ging ik in mijn eentje op naar Phuket want daar was Kimberly! Ik kon heel goedkoop daar logeren, (gratis) erg fijn! Daar ben ik drie nachten gebleven. De eerste dag ben ik met een heel vreemd gezelschap naar de Similan islands geweest: een Duitse (ook van de hotelschool), een Chinees, een Franssprekende Italiaan, een Indiër en ik. (Kimberly moest werken). We hebben daar prachtig gewandeld/geklauterd, gesnorkeld, een heleboel leuke diertjes gezien onder water, maar wel het meest bijzondere: gezwommen met een zeeschildpad! Dit is echt het mooiste eiland ooit! En gesloten van Mei t/m November, om de natuur te preserveren, dus dit was de laatste kans dat we daar naartoe konden. Het was fantastisch! Verder dat weekend heb ik gezien hoe Kimberly haar stage ervaart daar en hoe zij leeft daar. We hebben lekker aan het strand gelegen in Pathong, op een jetski gereden en vervolgens naar een verschrikkelijke karaoke bar waar ze alleen maar thaise liedjes hadden, dus toen snel door naar een foamparty! Ik heb me daar goed vermaakt op Phuket, het ging erg snel voorbij! Maar ik heb een leuke tijd gehad met Kimberly!

1 t/m 4 mei zijn we naar Kuala Lumpur (Maleisië) geweest. Waar Mirjam, Lysanne, Harry en Martijn hun stage lopen. We hebben in een super hostel geslapen! Toen we aankwamen werden we zo ontzettend vrolijk onthaald dat vergeet ik mijn hele leven niet meer! We hebben de eerste dag een beetje door Bukit Bintang gelopen en ‘s avonds gratis cocktails gedronken, want dat schijnt normaal te zijn voor vrouwen in Maleisië! De tweede dag zijn we naar de ambassade geweest, want dat was eigenlijk de voornaamste reden, we moesten ons visum verlengen. We zijn naar Batu Caves geweest, een tempelgrot, een dark cave (griezelig!) en ontzettend veel enge apen gezien. We hebben ’s avonds met zn allen lekker Duitse Weizen zitten drinken, erg leuk om met iedereen weer bij te kletsen!  Toen we bij het hostel aankwamen kwamen we Patrick, de eigenaar tegemoet. Hij vroeg of we mee uit gingen want het hele hostel ging met zn allen uit. Nou waarom ook niet?! Jammer genoeg ging Lieke niet meer, die wilde slapen, maar ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad, met de andere Nederlanders, Duitsers, Zwitsers, Engelsen, Amerikanen, en Aziaten! Het was alleen een beetje laat… 7 uur ‘s ochtends.. Ik heb mijn afspraak met Lieke en Lysanne om 8 uur maar gecancelled. Ik kwam ze ’s middags weer tegen op de ambassade. ’s Avonds had ik met Mirjam afgesproken en hebben we lekker een visspa en massage genomen. De volgende nacht weer hetzelfde verhaal (A), alleen kon ik nu niet onder mijn afspraak met Mirjam vandaan.. We zijn naar Little India en het Birdspark geweest! Het was ontzettend leuk, maar ik was ook ontzettend moe! XD
In mei zijn we ook een dagje naar Ayutthaya geweest, waar allerlei oude ruïnes en restanten te zien zijn van tempels uit de oorlog met Myanmar. Heel interessant. Ayutthaya is ook een handelspost van de Nederlanders geweest, ik was helemaal verbaasd toen ik een oude tekst zag in het Nederlands! XD

Ondertussen werk ik ook nog trouwens! Na de eerste twee maanden in Flavors (buffet restaurant) heb ik vijf weken gewerkt in Fei Ya (Chinees restaurant). Daar heb ik echt een super tijd gehad! Ontzettend veel en leuke collega’s! Ben al een aantal keer met hun uit geweest! Heel erg leuk! Ook het werk was wel leuk! Veel VIP’s, (ik herkende ze toch niet, maar het viel me wel op dat het hele restaurant vol stond met security XD) De Prime minister die dan ineens mijn hand komt schudden en al mijn collega’s kijken me dan jaloers aan (Oops XD)
Toen heb ik twee weken in het Italiaans restaurant gewerkt, dat was ook heel leuk maar weer heel anders! Het was ontzettend leerzaam, maar het was er te rustig en dan was er niet veel te doen, erg jammer af en toe.

Toen waren er al drie maanden voorbij en kwamen Mama en Sjaak naar Thailand! Ik heb ze (surprise!) opgewacht op het vliegveld. Ik had een volle planning dus nadat we hadden ingecheckt zijn we meteen naar Chatuchak Market geweest, want dat is misschien wel een van de meest geweldige/indrukwekkende dingen van Bangkok die je gewoon gezien moet hebben! Mama en Sjaak hadden alle souvenirs al binnen. Daarna heb ik ze mijn hotel laten zien en hebben we heerlijk gegeten in Fei Ya met Lieke. De beste Peking Duck van heel Thailand (zelfs beter dan in Hongkong, zeggen de gasten!) Na het eten zijn we naar Mama en Sjaaks hotel geweest in China town om even een duik te nemen in de Jacuzzi pool en te wandelen door China town. ’s Avonds zijn we door een tuktuk naar een restaurant gebracht maar toen we weer terug naar het hotel wilde was de tuktuk kapot! ‘Accident, accident, 40 baht’ riep hij! XD Ik heb me rotgelachen! Wat een grapjas! Ik heb heel stiekem die nacht bij mama en Sjaak geslapen want ze hadden toch een bed extra. De volgende ochtend hebben we eerst de treintickets op gehaald en toen hebben we een speurtocht gedaan naar de dichtstbijzijnde pier (kaarten in Bangkok kun je niet vertrouwen!) We hebben deze dag een longtailboot gehuurd en hebben de hele middag op het water gevaren door allerlei klongs en we zijn uitgestapt bij een orchid farm, bij Wat Arun, en vervolgens het Grand Palace. Vervolgens moesten we al snel de backpacks pakken want we gingen ’s avonds met de nachttrein naar Chiang mai!
De trein was erg hobbelig. En stond stil. En ging achteruit. In plaats van vooruit. Zucht. Maar na 18 uur (4 uur vertraging) kwamen we eindelijk aan. Natuurlijk was de vent die ons zou moeten ophalen hem allang gepeerd! (tja wat zou jij doen?!) Gelukkig hadden we goed geslapen en waren we helemaal niet moe om nog Chiang mai te verkennen. Gelukkig ging het ook niet regenen. (Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit heel erg sarcastisch is) Maar de avondmarkt was ontzettend leuk! De leukste die ik tot nu toe gezien heb in Thailand! Zelfs in de regen! Toen waren echt alle souvenirtjes binnen!

De volgende ochtend werden we opgehaald om aan onze trekking te beginnen (niet dus, dat duurde ook weer twee uur). Maar uiteindelijk zijn we hartstikke blij geweest met onze gids Tama, die ons verwelkomde in zijn eigen huis, ons meenam door de bergen, ons allerlei soorten fruit en besjes en bloemen liet proeven, die allerlei soorten cicades ving omdat hij het grappig vond ze te horen ‘huilen’, die elke dag ons eten in bananenbladeren mee sjouwde, die ons meenam langs de rivier en langs watervallen waar we in hebben gedouched, die elke avond voor een slaapplek zorgde bij de plaatselijke bergstammenbevolking en vooral die elke avond ons kampvuur maakte en zorgde voor bier en entertainment! (Was het niet een magic man dan zong hij zelf wel een lied!)
Zo hebben we een trekking gedaan van vijf dagen. Het is uitstekend bevallen, maar ik was blij om weer in mijn eigen bed te slapen. De trein duurde dit keer maar 16 uur. Die dag hebben we het lekker rustig aan gedaan, lekker gegeten in Flavors, omg! Wat is het lekker om dan weer aardappels en kaas te eten!  Ik heb ze Wat Pho laten zien en toen waren we zo kapot dat we even genoten hebben (nou… genoten..?) van een traditionele thaise massage! Nou ik kan je verzekeren dan voel je je weer als herboren! Vroeg naar bed gegaan want de volgende ochtend weer om 5 uur op, zucht. Maar dat was ook een hele leuke laatste dag, we zijn naar het Khao Yai National Park geweest met Ton & Tan. Met onze leechsocks aan hebben we de jungle onveilig gemaakt. Want we hadden nog niet genoeg jungle gezien. Maar toch was dit heel anders. Overal krijsende Makaken en Gibbons boven je hoofd, reuzen eekhoorns, paardherten, spinnen, schorpioenen en varanen. Helaas de wilde olifanten hebben we niet kunnen vinden. Maar het was het zeker waard. Toen was het al weer voorbij. Ik heb mama en Sjaak op de taxi gezet en ben gaan slapen want ik was echt helemaal uitgeput.

De week daarna was het erg chill, ik heb in de bakery kitchen gewerkt, lekker broodjes kneden en taartjes maken. En hele fijne diensten want vanaf nu ben ik ’s avonds vrij en kunnen we dus lekker naar de bioscoop, of gewoon lekker uit eten ipv kantinevoedsel, of naar Asiatique. Allemaal leuke dingen. Ik was mama en Sjaak al weer snel vergeten (haha grapje!)

Nu werk ik dus in het Event Management Department, maar ik kan niet echt wat doen. Het is wel interessant ze leggen me veel uit.. Maar ik kan niet echt veel doen, daarom zit ik maar verslagen voor school te typen of nu dit. Ook niet verkeerd. De tijd gaat wel snel. En het is ontzettend leuk om alle events te zien, want ik mag nu overal bij zijn 

Afgelopen week mocht ik op mijn werkdag mee met de Renaissance Life Live Discovery Day. Er waren te weinig gasten die zich aangemeld hadden, dus mochten alle trainees mee. Dolle pret. Een beetje op een olifant rijden, ruïnes bekijken, met olifanten spelen, wassen en ze zien zwemmen. Gotta love my job!

Afgelopen weekend zijn we 4 dagen naar Krabi geweest, in het zuiden van Thailand. Het was een drukke periode! We hebben de eerste dag op het strand gelegen en de rest van het weekend gepland. Er zaten allemaal apen op het strand maar deze waren lief en kwamen niet te dichtbij.
We zijn de tweede dag naar James Bond Eiland geweest, we hebben gekanoevaard (geen idee hoe je het schrijft, mijn Nederlands wordt er niet beter op) door de mangrove. Erg leuk!
De derde dag, je raad het nooit, SCUBA DIVING! Maar liefst twee duiken, bij de local Islands in Ao Nang. Eerste duik 45 min. 12 meter diep, 100 kg zuurstof. Tweede duik 45 min. 15 meter diep, 150 kg zuurstof. WOW! Dit was echt ontzettend gaaf! Het ging ook heel goed, nergens last van. En zo ontzettend mooi! We kwamen smiddags al terug en hebben de boot gepakt naar Railay, een ontzettend mooi strand met een grote rotswand en een soort grot. Helaas kwamen - toen ik lag te slapen – de apen ons lastig vallen. Ze plunderden iedereen die plastic zakjes op het strand hadden liggen. Ze vielen ook een huis – zonder ramen - binnen en de schoonmaakster probeerde de apen weg te jagen met een katapult. Hilarisch om te zien! Maar ik ben blij dat dat niet mijn vakantiehuisje was! ’s Avonds hebben we gegeten bij mr. Krabi een heel klein familierestaurantje maar de Massamun Chicken was overheerlijk! Als je ooit naar Krabi town gaat, ga alsjeblieft eten bij mr. Krabi! Het Pak Up Hostel waar we sliepen was ook prima! Leuke dormgenootjes ontmoet.
De laatste dag zijn we naar de Phi Phi islands geweest! Ontzettend mooi! Maar helaas, zelfs in het laagseizoen, helemaal overrunned door toeristen… Maya Bay (van de film The Beach) konden we helaas alleen bekijken vanaf zee, want de golven waren te hoog. (Er was ook al iemand aan het kotsen in de boot). We hebben wel heel erg lekker gesnorkeld nog, de gids greep me bij mijn pols en liet me van alles zien! XD
Toen we weer terug bij het hostel waren konden we nog snel even douchen en wat eten en toen moesten we al weer naar het vliegveld. De tijd vliegt voorbij nu.
Nog twee dagen in Event Management. Dan ga ik 1 dag Sales & Marketing doen en 1 dag Revenue Management. Alleen om een beetje te oriënteren en dat kan me misschien helpen bij de keuze van mijn minoren die ik straks moet maken als ik weer terug ben. Dan zijn er nog maar twee weken over voor F&B coördinator en F&B Sales.
Morgen gaan we uit eten met alle trainees. Er zijn nu vier nieuwe trainees uit Amerika erbij gekomen. Wel leuk om een keer andere mensen te ontmoeten dan alleen maar Thai. Al moet ik wel zeggen dat ik even moest wennen aan de directheid van de Amerikanen, want dat is bij de Thai natuurlijk absoluut niet zo!
Zaterdag gaan we naar de River Kwai. Mama, Sjaak ik zal veel foto’s voor jullie maken! Dan is het al juli en dan komt NADIA!! En het weekend daarop komt MIRJAM en zijn we dus gezellig met een heleboel vriendinnen in Bangkok! En het weekend daarop vliegen we naar Hanoi om van onze welverdiende vakantie te genieten! Dus allemaal leuke dingen voor de boeg! Ik ga genieten! De volgende keer ben ik Waarschijnlijk al weer in Nederland, maar misschien hebben jullie geluk en vind ik ergens een internet café als ik me verveel!

Ciao xxx


  • 25 Juni 2013 - 19:53

    Carmen:

    Lieve Juul,

    Wauw het is toch best een uitdaging om 1.5 maand in een 'kort' stukje blog te zetten he!?
    Haha echt weer een super leuk verhaal en weer erg veel meegemaakt!!
    Ben blij dat ik je tussendoor nog op skype gesproken heb want zo is het moeilijk bij te
    houden met alles wat jij meemaakt!!
    Ga zeker lekker genieten en ik zie je snel!!!

    Xoxo(L)

  • 25 Juni 2013 - 20:54

    Dory:

    je schrijft dan weliswaar maar een keer per twee maanden of zo, maar dan geef je ook wel weer zo'n totaalverslag dat volgens mij letterlijk alles er in zit. Lijkt me wel heel bijzonder daar, wat je allemaal meemaakt.
    Ik heb de indruk dat je werkelijk alles haalt uit dat Thaise verblijf wat er in zit - en dat is heel veel, zeker als veel, veel verder kijkt dan alleen de Thaise keuken. Die wel heel lekker is, natuurlijk.

    We zien je graag in augustus verschijnen om je matras op te halen om weer uitgerust in het saaie Maastrichtse hotelschool-bestaantje verder te vegeteren - nou ja, als we er zijn, want dat is net onze vakantiemaand, maar we weten nog niet wat we doen. Niet naar Thailand, dat is wel zeker.\

    Geniet nog heerlijk van je laatste maand daar, haal er alles uit zoals je steeds al doet en let op je gezondheid, want dat blijft daar toch wel een kwestie, lees ik tussen de regels door.

    Veel groeten, ook van Ton, Dory

  • 25 Juni 2013 - 23:03

    Ity:

    Hoi Juul,

    Wat weer een leuk verhaal, ik kan het me helemaal voorstellen dat je geen tijd neemt om te schrijven, je beleefd veel te veel. Straks als je terug bent moet je maar een boek gaan schrijven, stof genoeg volgens mij. Geniet van de laatste periode en groetjes,

    Ity

  • 26 Juni 2013 - 17:44

    Susan Groeneveld:

    Jeetje Juul, het is niet te geloven wat jij allemaal doet en meemaakt. Je zou bijna zeggen dat je geen tijd hebt voor je stage!!!! Hoeveel vrije dagen hebben jullie wel niet??? 4 dagen hier, 5 dagen daar..........ongelofelijk. Kim en Carmen hebben steeds maar 2 dagen vrij hoor. Ik weet niet hoe jij dat voor elkaar krijgt.

    Maar geweldig dat je zoveel meemaakt en zoveel ziet. Je hebt groot gelijk want misschien kom je er wel nooit meer. Heel veel succes en vooral plezier de laatste weken.

    groetjes,
    Susan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Student aan de Hotel Management School Maastricht. Praktijk stage gelopen in het Renaissance Bangkok Ratchaprasong Hotel, Bangkok, Thailand. Erasmus Exchange at Leeds Metropolitan University, Leeds, UK.

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 12848

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 20 Juli 2015

Management Internship in Dubai!

21 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Exchange - Leeds Metropolitan University

07 Februari 2013 - 15 Augustus 2013

Stage Bangkok

Landen bezocht: